Fenix nr 6 är ett välmatat temanummer på 68 sidor där ukroni och kontrafaktisk historia genomsyrar flera artiklar, med allt från utförliga kampanjmiljöer, en artikel om hur man skapar ukronier och en intervju med ukroniernas mästare Harry Turtledove. Huvudartikel är Den Röda Planeten - en spännande och annorlunda kampanjmiljö i en nära framtid. Dessutom bjuder vi på en närmare titt på två spännande nya svenska brädspel, nyhetssvep inom rollspelsvärlden, en första titt på ett nytt figurspel, ytterligare en del av mekskolan för airsoftvapen, officiellt rollspelsmaterial, del två av Peter Bergtings serie The Portent, fler skämt med allas vår favorit Birger Barbaren och mycket, mycket mer.
Innehåll i Fenix nr 6, 2004
Den röda planeten - en annorlunda kampanjmiljö i en nära framtid
Del två av Peter Bergtings serie The Portent
Ur led är tiden - ukroniska spelvärldar
Muterade ukronier (Mutant:UA)
Hornemor - äventyrens skog (Drakar och Demoner)
Auserna - ett nomadiskt folkslag i Mundana (Eon)
Vampire: the Requiem bakom kulisserna - genomgång och intervju
Bazooka Betty presenterar en värld i krig - intervju med spelkonstruktörerna bakom det nya svenska brädspelet World in War
Den sanna historien bakom Kablamo (Gigantoskops nya spel)
Nyhetssvepet - Michael Petersén och Gunilla Jonsson om rollspelsnyheter
Paranoia XP - ny version för ett nytt millennium!
Hemliga indiansällskap (Western)
Att meka med din airsoftbössa del 3
Handfasta tips på hur du bygger terräng i figurspel
Aetherverse - ett nytt figurspel skärskådas
Intervju med författaren Harry Turtledove
Gabbiano - Italienska flottan i dieselpunkens Lemuria
Birger Barbaren härjar vidare
Och mycket, mycket mer.